Tjörn Runt 2005

Tjörn Runt blir kul, tänkte vi. Det tog ”bara” en hel dag att köra ner båten på 30-vagnen. -Pust och stön!!

Båten låg i gästhamnen i Stenungsund, innanför alla andra förstås. Det tog en bra stund innan vi kunde ta oss därifrån. Naturligtvis blåste det inte men som tur var fick vi åka snålskjuts efter en annan båt ut till starten. Linjen var så bred så man hade ingen koll alls.

Det var undanvind och extremt lite vind. Svårt att veta var det var strömt och åt vilket håll, men vi chansade på det som kändes bäst. Det var omväxlande kryss och spinnaker. Vi seglade/drev ikapp väldigt många och bland annat vår nuvarande 606:a Spaed Salat. När det blev kryss så drog dom ifrån oss igen.

Timmarna gick och dagen började ta slut. Vi började närma oss Rönnäng och hade en grym motström. Väldigt många hade redan gett upp och åkte hem, men vi hoppades på att det skulle komma vind. Det kom aldrig nån vind och vi tvingades att ge upp till slut.  Surt!!

Vi slapp i alla fall kasta ankar som en del andra fick göra för att inte driva tillbaka med strömmen. Saknade Yatzyspelet. Total stiltje. DNF

10 timmars seglad sträcka körde vi tillbaka på 2 timmar med en 2-hästars snurra som inte ens gick bra. Den drog sin sista suck när vi var inne vid kranen och efter det har den inte gått att få igång nån mer gång.

En sak som vi lärde oss var att på Tjörn runt gäller inte vanliga väjningsregler. Vissa Expresser, vissa H-båtar har tydligen rätt till väg i ALLA lägen. Till slut var jag så trött på H-båten att jag körde på honom när han inte höll undan. Har man en stor grön båt med öl-reklam i spinnakern så är det tydligen fritt fram också. Det måste vara väldigt praktiskt att ALLTID ha rätt till väg. Till nästa gång så ska man nog se till och ha ett armeringsjärn bockat runt fören i däcksnivå. En tejp över så syns det inte, men det lär märkas och det kanske kan lära vissa att väjningsreglerna gäller även på västkusten.

Ja just ja, det blev strul när båten skulle kontrollmätas före start. Det visade sej att Roffe angett fel mått på focken när han ansökt om Lys-cert. Vi fick köra alla fall så det var ju hyggligt, men vi skulle rätta till det till nästa gång.

För vi kommer tillbaka……

~ av Eva på 30 juni 2007.